Annonsera

Kontakta oss för aktuell annonsprislista – rabatt ges för text i kombination med annons, med extra rabatt för ideella föreningar!

Uppgifter för annonsproduktion: Utfall, fonter, bilder, texter, inlämning av annons


Storlekar

  • Tågsommar omfattar 32 sidor.
  • Dess fysiska storlek är A4, 210×297 mm.
  • Satsytan är 186×272 mm.
  • Marginalerna på sidan är: överkant 10 mm, innerkant 10 mm, ytterkant 14 mm och underkant 15 mm. 

Annonsstorlekar Tågsommar

Format mm (bredd x höjd)Pixlar (bredd x höjd)OrienteringAnm.
91x40 1254 x 551 Liggande Lilla butiksannonsen
91×80 1254×1102 Stående Stora butiksannonsen
91×65 1254×896 Liggande Åttondels sida
91×134 1254×1846 Stående Fjärdedels sida
186×65 2563×896 Liggande Fjärdedels sida
91×272 1254×3748 Stående Helspalt
186×134 2563×1846 Liggande Halvsida (halva satsytan)
186×272 2563×3748 Stående Hel satsyta
210×297 - Stående Helsida, samt utfall 3 mm på de tre sidor som inte går in mot mitten.
420×297 - Två helsidor Uppslag (men ej mitten). Leverera två filer som A4 utan utfall mot mitten.


Annonsfiler

  • Gör annonsen i exakt rätt storlek om den ska ligga i spaltutrymme, eller lägg en vit bakgrund bakom som har rätt annonsstorlek.
  • Vid helsida tillsammans med färgad bakgrund ska den färgade bakgrunden göras med 3 mm utfall, utom på den sida som går in mot mitten.
  • För helt uppslag, dela det i två filer.

Skärmarkeringar, färgremsor etc.

  • Använd inte skärmarkeringar på annonserna. Gör dem i stället i rätt storlek direkt enligt ovan.
  • Undvik utfall i alla andra format utom Helsida och Uppslag.
  • Ska ni ha vit bakgrund, lägg gärna istället en vitfärgad ”färgplatta” med rätt annonsstorlek istället för skärmarkeringar.

Ramar

  • Naturligtvis får du göra ramar i valfri färg och tjocklek, så länge de ligger innanför annonsutrymmet. Se till att ramarna verkligen ligger innanför när du skapar dem.

Filformat

  • Helst pdf eller eps. Se till att alla teckensnittens fonter är inkluderade. Om du gör original i Illustrator så gör gärna om all text till banor.
  • Tiff kan också tas emot, även om vi helst vill undvika det.
  • Inkludera all information direkt i filerna. Får du inte igenom filen hos dig utan felmeddelande kan inte vi heller lämna den till tryckeriet.

Teckensnitt och fonter

  • Undvik helst att göra annonser med Truetype-fonter, det är stor risk att de krånglar vid tryckningen. Om vill använda Times New Roman och Arial, se till att fonterna till teckensnitten ligger inkluderade i pdf-filen. Det finns så många olika versioner av fonterna till dessa teckensnitt att sannolikheten är stor att de inte ser exakt lika ut.
  • Det är vanligen inga problem med fonter som är Postscript typ 1 och även Adobes och Microsofts Opentype fungerar vanligen utan problem. Se dock till att fonterna är inkluderade i pdf-filerna för rätt utseende.

Färgprofil

  • Färgprofil för Tågsommar är xx (2018 och senare) ”Coated Fogra39”.
  • Det viktigaste är att den färgprofil du valt finns inkluderad i pdf-filen. Har du valt någon annan färgprofil än den som är anvisad fungerar vanligen konverteringen hos tryckeriet utan problem, så längre färprofilen är angiven och inkluderad.

Upplösning

  • 350 dpi behövs för rasterbilder. Detta gäller även logotyper i rasterformat och alltså inte enbart fotografier.

Tips för olika programvaror

  • Pagemaker
    Det var ett bra program förr, men annonser från Pagemaker ställer ofta till problem om man inte gör dem på ”rätt” sätt. Gör inte en liten annons mitt på ett A4-blad, det fungerar inte vid pdf-export från Pagemaker! Ställ in papperstorleken till annonsens storlek, så blir pdf-filen sen i rätt storlek. Då riskerar vi inte att klippa bort linjer och delar av annonsen. Pagemaker har gammal pdf-hantering, så var vaksam på att ställa in färg- och fonthanteringen rätt.
  • Indesign / Illustrator
    Helt klart mycket kompetenta program för annonsproduktion och för att exportera till pdf. Det mesta fungerar utan problem om man är noggrann. Tänk främst på att kolla färgen på svarta texten så att färgblandningen för svart blir C=0 Y=0 M=0 K=100. Kolla även detta genom att göra en provseparerad utskrift från Acrobat på färdiga pdf-filen. Här krånglar det ibland vid färgkonvertering om inte ”bevara nummer” är aktiverat vid pdf-export.
  • Quarkexpress
    Ta bort alla OPI-länkar, de fungerar ändå inte när man flyttar mellan datorer, och de godkänns inte när vi levereras PDF/X till tryckeriet.
  • Photoshop
    Varför göra annonser med Photoshop? Ja, till tryckta Tågsommar kan det blir helt utmärkt, men det gör även texten i rasterformat. Därmed blir den dålig och otydlig när hela annonsbilden komprimeras för webbversionen. Annars gäller 350 dpi för hela annonsen, och håll koll på måtten.
  • Publisher
    Visst går det att använda detta program också. Se till så att alla mått blir exakt rätt. Exportera den färdiga filen med Acrobat där du ser till att färg- och fonthantering är rätt inställda. Då brukar det gå vägen. Standardtipset är att lämna annonsen tidigt så att vi kan granska den och upptäcka eventuella problem tidigt. Det som ofta fungerar dåligt med material från Publisher är hantering av fonter och att färgprofil till inkluderade fotografier saknas i den exporterade pdf-filen. Du som vill göra original med Publisher måste själv klara av att exportera en användbar pdf-fil.

Kontakt angående grafisk produktion

  • Har du tekniska frågor angående annonsproduktion, kontakta oss på Tågsommar.

Maila annonsen

  • När annonsen är färdig kan du mejla den till Tågsommars mejladress info(a)tagsommar.se eller skicka den via WeTransfer (www.wetransfer.com) om det är en stor fil.
  • Det går även att snigelposta en CD eller DVD (ej Bluray) eller ett USB-minne. Tänk dock på risken att det försvinner i postens hantering. Bifoga en lapp med returadress om du vill ha skivan eller minnet tillbaka.